Tulehduskipulääkkeet vaaraksi sydänpotilaille

Uutispalvelu Duodecim
10.5.2011
Uutispalvelu Duodecim
uutispalvelu duodecim

Tanskalaistutkijoiden mukaan sydänpotilaiden riski kuolla saattaa kasvaa jo viikon tulehduskipulääkekuurin jälkeen. Tämän vuoksi sydänpotilaiden lääkityksiä tulisi välttää tai pitää ne mahdollisimman lyhyinä ja annokset pieninä.

Tanskalaisten tulokset pitää vielä varmistaa lisätutkimuksissa, mutta ne sopivat hyvin yhteen aiempien havaintojen kanssa. NSAID-tulehduskipulääkkeet on yhdistetty mm. suurentuneeseen sydänkohtausriskiin.

Circulation-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin 84 000 sydänkohtauksen saanutta keskimäärin 68-vuotiasta tanskalaista, joista noin puolet oli saanut ainakin yhden tulehduskipulääkereseptin.

Ibuprofeeni ja diklofenaakki olivat yleisimmät NSAID-lääkkeet, mutta monet olivat syöneet myös rofekoksibia, selekoksibia ja muita lääkkeitä. Kaikki lääkitykset olivat lääkärin määräämiä.

Potilaiden vertailu osoitti, että kaikki tulehduskipulääkkeet suurensivat potilaan riskiä kuolla tai saada uusi sydänkohtaus, mutta suurin riski liittyi diklofenaakin käyttöön. Riskit havaittiin jo viikon kuurin jälkeen, mutta ne suurenivat käytön jatkuessa kuukausia. Poikkeuksen teki vain naprokseeni, joka on aiemminkin todettu vähiten vaaralliseksi sydämelle.

Tulehduskipulääkkeitä määrätään reseptillä vuosittain noin miljoonalle suomalaiselle. Etenkään koksibeja kuten selekoksibia ei suomalaissuositusten mukaan pidä määrätä sydänpotilaille. Kun tulehduskipulääkitys on todella tarpeen, se pyritään pitämään lyhyenä ja annokset pieninä. Tulehduskipulääkkeiden turhaa käyttöä olisi muutenkin syytä välttää.

Uutispalvelu Duodecim
(Circulation 2011)
http://circ.ahajournals.org/