Uudet hyytymisen estolääkkeet pienempi osteoporoosiriski kuin varfariini

Uutiset
30.1.2020
Uutispalvelu Duodecim
Uutispalvelu Duodecim

Eteisvärinäpotilaat ovat suurentuneessa vaarassa sairastua aivoverenkiertohäiriöihin, mutta riskiä pienentävä hyytymisen estolääkitys voi suurentaa osteoporoosin eli luukadon vaaraa. Tuoreen tutkimuksen perusteella osteoporoosiriski näyttäisi kuitenkin olevan selvästi pienempi, jos potilaat saavat uusia estolääkkeitä vanhan varfariinilääkkeen sijaan.

Tutkimuksessa eri hyytymisen estolääkkeitä verrattiin käyttämällä 17 000 taiwanilaisen eteisvärinäpotilaan terveysrekisteritietoja.

Kun potilaat jaettiin ryhmiin heidän käyttämiensä lääkkeiden perusteella, osteoporoosin riski havaittiin noin viidenneksen pienemmäksi potilailla, jotka käyttivät uusia hyytymisen estolääkkeitä. Yhteys myös voimistui lääkityksen pidentyessä. Tarkemmassa analyysissa suotuisat yhteydet koskivat rivaroksabaania ja apiksabaania, mutta eivät dabigatraania.

Varfariiniin liitettyä osteoporoosiriskiä on selitetty lääkkeen vaikutuksilla K-vitamiiniin. Varfariini toimii estämällä K-vitamiinin toimintaa, mutta K-vitamiinin vajaus voi altistaa osteoporoosille. Uudet lääkkeet eivät vaikuta K-vitamiinin kautta, mikä voi selittää nyt saatuja tuloksia. Vielä on kuitenkin epäselvää, miten suurelta osin tulokset selittyvät vain ja ainoastaan lääkkeiden eroilla. Tämän vuoksi aihetta olisi hyvä tutkia lisää.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American Heart Association -lehdessä.

Eteisvärinä on yleisin rytmihäiriöistä, ja sitä potee joka kymmenes yli 65-vuotias. Eteisvärinä suurentaa varsinkin aivoverenkiertohäiriöiden vaaraa ja aiheuttaa mm. sydämen tykytystä, hengenahdistusta ja väsymystä.

Osteoporoosissa luun mineraalimäärä on vähentynyt ja luun rakenne muuttunut siten, että luun lujuus heikkenee. Tämän vuoksi luut voivat murtua vähäisistä vammoista.

Uutispalvelu Duodecim

(Journal of the American Heart Association 2020;DOI:10.1161/JAHA.119.013845)

https://doi.org/10.1161/JAHA.119.013845