Useat lääkitykset voivat altistaa jalkakrampeille

Uutispalvelu Duodecim
22.12.2011
Uutispalvelu Duodecim
uutispalvelu duodecim

Yölliset jalkakrampit voivat kanadalaistutkijoiden mukaan liittyä myös yleisesti käytettyihin lääkityksiin. Ainakin osa keuhkoputkia laajentavista lääkkeistä sekä verenpainelääkkeinä käytettävät diureettilääkkeet liittyvät suurentuneeseen jalkakramppien riskiin, tulokset osoittavat. Myös statiini-kolesterolilääkkeet liittyivät jalkakramppeihin.

Archives of Internal Medicine -lehdessä julkaistut tulokset perustuvat yli neljän miljoonan kanadalaisen rekisteritietoihin.

Vahvin yhteys havaittiin keuhkoputkia laajentavia pitkävaikutteisia beeta2-agonisteja eli ns. LABA-lääkkeitä sekä kaliumia säästäviä diureetteja käyttävillä. Tiatsidiryhmän diureetteihin, loop- diureetteihin sekä statiineihin liittyi pienempi kramppiriski.

Jos LABA-lääkkeisiin ja diureetteihin liittyvät riskit johtuvat juuri niistä eikä sekoittavista tekijöistä, joita tutkimuksessa ei pystytty huomioimaan, lääkitysten lopettaminen voisi ehkäistä jalkakrampit joka toiselta tai joka kolmannelta potilaalta, tutkijat laskevat.

Uutispalvelu Duodecim
(Archives of Internal Medicine 2011;DOI:10.1001/archinternmed.2011.1029)
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/short/archinternmed.2011.1029